arrow_drop_up arrow_drop_down
Triggers bij verlatingsangst 

Triggers bij verlatingsangst 

Je zit in een (bijna) relatie en daar gebeurt het…

Je wordt enorm geraakt door de ander

De zogenaamde triggers bij verlatingsangst. Bijvoorbeeld omdat hij niet snel genoeg op je appjes reageert. Omdat hij er op een avond voor kiest om liever bij z'n vrienden te zijn dan bij jou. Of omdat hij niet de woorden tegen jou zegt, die je wilt horen. Vanuit het diepste van je buik, voel je het al opborrelen. Woede, irritatie of verdriet. Een ding is zeker, het raakt je! En dat laat je merken ook.

Triggers bij verlatingsangst

Want dat is wat er doorgaans gebeurt; de irritatie die je voelt, leg je bij hem neer

Soms doe je dat niet heel direct. En stuur je bijvoorbeeld een berichtje op jouw laatste bericht (waar hij dus nog niet op gereageerd heeft) “knok knok, ben je er”? Of zeg je helemaal niets tegen hem op het moment dat hij even liever naar z'n vrienden gaat. Maar merkt hij prima aan jouw gedrag dat je niet happy bent. Wanneer je last hebt van verlatingsangst, dan zet je je klauwen waarschijnlijk in hem en je doet er alles aan om maar zijn aandacht te krijgen.
Dat niet krijgen, is de trigger voor jouw emotionele reactie. Want je wordt geraakt. Geraakt in jouw gevoel van afwijzing.

Op het moment dat jij je niet geliefd voelt door je (bijna) partner of onvoldoende aandacht krijgt, voel jij je afgewezen

En dat is echt een rot gevoel hè? De herkenbare liefdespijn. Een rotgevoel is natuurlijk niet fijn.

Triggers bij verlatingsangst

Dus zul je waarschijnlijk niet even rustig gaan zitten met een theetje om te onderzoeken waar dit gevoel vandaan komt. Nee, je dropt het bij je (bijna) partner. Want hij is de ‘oorzaak' van jouw gevoel van afwijzing. Plus je bent ook super bang om verlaten te worden. En dat is ook de grote trigger bij verlatingsangst: je bent bang om verlaten te worden. Omdat je zo bang bent om verlaten te worden, klamp je je als het ware aan de ander vast.

Je wilt controle en dat doe je door je in de ander vast te bijten

Het paradoxale is, dat je hierdoor juist de ander kwijt raakt. Maar op het moment dat je de triggers bij verlatingsangst voelt, kun je alleen maar denken aan ‘vasthouden'. Waarschijnlijk zul je vaker dan 1 keer hebben meegemaakt, dat jouw verlatingsangst gezorgd heeft dat relaties geëscaleerd zijn.

Hoe gaat het meestal:

  • Je wordt geraakt in je trigger, bijvoorbeeld omdat je je afgewezen voelde
  • Door de angst van afwijzing, voel je dat je de controle verliest
  • Je wilt juist zijn aandacht en gooit jouw  klauwen in zijn nek
  • Want het gevoel van afwijzing en controleverlies, zorgt voor een heftige emotionele reactie, waar hij vaak ‘de sjaak' is. Sterker nog; vaak is je emotionele reactie zo heftig, dat het buitenproportioneel is
  • Hierdoor rent hij juist weg, en sta je er weer alleen voor

Super frustrerend toch! Want wat je juist zo graag wilt, is een liefdevolle relatie met iemand die ook echt voor jou gaat.

Triggers bij verlatingsangst

Maar je beseft je wel, zolang je in het patroon van verlatingsangst zit (en soms ook bindingsangst, daarover volgende week meer) zul je in deze vicieuze cirkel blijven zitten.

Hoe je deze heftige emotionele triggers bij verlatingsangst doorbreekt? Ik geef je 5 tips:

Tip 1: Wat gebeurd er met je wanneer je getriggerd wordt?

Kijk naar je jezelf op het moment dat je zo getriggerd wordt in je gevoel van afwijzing, wat gebeurt er nou precies met je? Kijk echt in de spiegel en ben eerlijk naar jezelf.

Tip 2: Wat raakt je zo?

Waar word je het meeste in geraakt? Is het bijvoorbeeld het gevoel afwijzing, is het je niet goed genoeg voelen en is het de angst om alleen achter te blijven?

Tip 3: Kijk vanaf een afstandje naar jezelf

Kijk van een afstandje naar jezelf. Is de reactie die je op hem wilt gaan droppen echt voor hem bedoeld, of is het jouw (oude) angst of pijn die nu parten speelt?

Tip 4: Emoties die van jou horen, horen bij jou

Laat de emoties die bij jou horen, bij jou liggen. Reageer deze gevoelens dus niet op hem af, want ze zijn van jou.

Tip 5: Deal met je eigen emoties

Deal met de emoties die er zijn. Is dit fijn? Nee, helemaal niet. Maar het bij de ander neerleggen – wat er vervolgens voor zorgt dat je relatie explodeert- is al helemaal  niet fijn. Door je gevoelens heen gaan, is op korte termijn niet heel leuk, maar het is op lange termijn wel de enige optie wanneer je verlatingsangst wilt doorbreken.

Tenslotte: Schakel hulp in!

Triggers bij verlatingsangst doorbreken is niet iets wat je eventjes doet. Er zitten diepgewortelde patronen onder die je met behulp van begeleiding kunt doorbreken.

Deze maand geef ik 2x gratis live Masterclass: van Liefdespijn naar Gelukkig zijn, waar ik je graag voor wil uitnodigen.

* Je krijgt het antwoord op de vraag hoe het komt dat je steeds in dezelfde relatiepatronen terecht blijft komen

* Ik vertel je het geheim hoe je bindings- en verlatingsangst doorbreekt

* Je ontdekt de magische formule voor een gezonde, volwassen & liefdevolle relatie

–>>Je schrijft je hier gratis in<<–

Volgende keer zal ik een blog schrijven over triggers bij bindingsangst.

Heb je vragen over verlatingsangst of wil je jouw ervaringen delen? Laat die dan gerust hieronder achter.

Liefs Myra

Over de schrijver
Reactie plaatsen