Hoe leer je vertrouwen

In een tijd waar alles onzeker lijkt te zijn, is er een grote kans dat je leeft in angst of met angst.

Misschien voelt dat wat groot, maar herken je het gevoel van angst.

Hoe leer je vertrouwen?

Hoe gaat het leven eruitzien?

En een hele grote vraag die mij de laatste tijd bezighield is:

‘Is het volgen van je dromen in het Corona tijdperk een overbodige luxe die je maar beter even kunt parkeren?’

Mijn droom is ondernemen.

Hierdoor kan ik namelijk doen wat ik écht leuk vind om te doen.

Het geeft me een gevoel van vrijheid en ik voel dat ik mijn potentie benut.

Hoe ga ik om met verlatingsangst?

Om me heen zie ik dat veel ondernemers het zwaar hebben.

Is onze droom een luxe die we ons niet meer kunnen veroorloven?

Is het in deze tijd nog wel mogelijk een succesvol bedrijf te hebben?

Jij hebt misschien een andere droom…

Kun je die droom van die verre reis nog wel hebben, terwijl het nu voelt alsof de grenzen dicht zijn?

Kun je het geld voor de opleiding die je graag zou willen volgen, niet beter opzij zetten?

Kun je de vaste baan waar je je zo ongelukkig in voelt, nu wel opzeggen voor de baan waar je veel gelukkiger van zou worden?

Wat is het juiste antwoord?

Het juiste antwoord kan natuurlijk alleen maar van jou komen, maar ik hoop je te mogen inspireren met mijn zienswijze van angst versus vertrouwen.

Angst is vaak een negatief gevoel

Het is een gevoel wat aangewakkerd wordt, wanneer je niet weet waar je aan toe bent.

Je wordt er onrustig van en het zorgt er dikwijls voor dat je niet doet wat je met je hart het allerliefste zou willen doen.

Hoe leer je vertrouwen

Angst wordt gevoed vanuit ons reptielenbrein.

Ons reptielenbrein is het kleinste en oudste deel van onze hersenen en heeft de focus op één ding: overleven.

Hier kun je niets aan doen, dit is hoe ons brein vanuit de oertijd in elkaar zit.

In de oertijd was er ook altijd gevaar.

Je moest wel leven vanuit angst, omdat er achter iedere boom wel een beest zou kunnen zitten die jouw leven zou kunnen nemen.

Dit deel van je brein denkt niet na, het onthoudt niets, maar het reageert primair en instinctief

Puur om te overleven.

Je begrijpt dat jouw angst vanuit dit deel van je brein goed in stand gehouden wordt.

Hoe kun je je brein slimmer af zijn?

Door je hier bewust van te zijn en door jezelf nieuwe patronen (zoals een denkwijze) aan te leren.

Angst is een gedachte.

Je kunt je afvragen of een gedachte die voor jou waar is, ook echt waar is?

Hoe leer je vertrouwen

Het mooie van je gedachte is, dat je jezelf van alles wijs kunnen maken.

Zeg maar vaak genoeg hetzelfde tegen jezelf en je gaat het vanzelf geloven.

Laat die zin tot je doordringen:

‘Zeg maar vaak genoeg hetzelfde tegen jezelf en je gaat het vanzelf geloven.’

Dit is de kracht van je gedachten.

Dan begrijp je misschien ook direct dat je een keuze kunt maken in je gedachten:

Kies je voor de positieve of voor de negatieve gedachten?

Kies je voor angst of kies je voor vertrouwen?

Vanuit angst zul je altijd de negatieve gedachten laten winnen.

Vanuit vertrouwen zul je altijd de positieve gedachten laten winnen.

Bij welke van de twee zou je lekkerder in je vel zitten?

100% zeker bij de positieve gedachten.

Je mind trainen is niet makkelijk, maar het geeft je wel ontzettend veel mogelijkheden.

En die positieve gevolgen zijn zo groot.

Je zit lekkerder in je vel, je bent gelukkiger, je bent positiever, je bent vrolijker en je voelt dat je veel meer aankan.

Hierdoor gaat ook de wet van de aantrekkingskracht werken.

Hoe leer je vertrouwen

Hoe werkt de wet van de aantrekkingskracht?

Ieder lichaam zendt trillingen uit.

Dat is geen spiri wiri, dat is pure wetenschap.

Ik zal exacte details achterwege laten, maar mocht je dit wel interessant vinden om te weten; Google is your best friend 🙂

Zie je lichaam als een magneet.

Wat je uitzendt, trek je ook weer aan.

Even heel kort door de bocht; zend je negatieve trillingen uit, dan zal je ‘magneet’ negativiteit aantrekken.

Zend je positieve trillingen uit, dan zal je ‘magneet’ positieve trillingen uitzenden.

Positief denken zorgt dus letterlijk voor meer positiviteit in je leven.

Je kent het wel.

Slechte dingen komen nooit in één keer.

Oftewel; de law of murphy.

Het is de uitdaging om op het moment wanneer er iets verkeerd gaat, je niet mee te laten slepen in de negativiteit, maar je mind ‘positief’ te stemmen.

Zo komt er niet nog meer negativiteit op je pad of wordt je angst gevoed, maar je keert het tij zelf.

Zo werkt het ook met angst versus vertrouwen, om op het onderwerp waarover ik schrijf terug te komen.

Je hebt een droom of een verlangen.

Maar je weet niet of je deze kunt realiseren.

Zoals ik begon dit blog; er is onzekerheid en je kunt niet in de toekomst kijken.

Tips om dichterbij je gevoel te komen

Welke gedachte ga jij laten winnen?

Het geloof in je droom of je verlangen?

Of de angst van de onzekerheid?

Wanneer jij je graag meer wilt laten leiden door vertrouwen, heb ik 5 tips voor je ‘hoe leer je vertrouwen’:

Tip 1 hoe leer je vertrouwen: Laat je niet leiden door wat anderen zeggen

Mensen om je heen geven jou met liefde advies.

Vaak ook ongevraagd.

Vergeet niet wat ik vertelde over het reptielenbrein.

Dat werkt ook zo bij hen.

Vaak krijg je dus advies, dat door angst is gevoed.

Natuurlijk moet je je koppie erbij houden, maar een ander voelt nooit het verlangen wat jij voelt.

De mensen om je heen houden van je en gunnen je het beste.

Onzekerheid (wanneer je een keuze maakt, waarvan je de uitkomst niet 100% zeker weet) is vaak iets wat ze je niet gunnen.

Dus is het advies om zeker te blijven dromen, maar de acties hiervoor achterwege te laten.

“Kies maar voor zekerheid” zal vaak het advies zijn.

Maar de vraag is; maakt dit jou écht gelukkig?

Hoe leer je vertrouwen

Tip 2 hoe leer je vertrouwen: Doorbreek je patronen

‘Wanneer je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg.’

Dus je weet, wanneer je doorgaat met hoe je het nu doet, dit jouw leven blijven.

Je droom of je verlangen komt niet uit zonder actie te ondernemen en er alleen maar aan te denken.

Er gaat pas iets veranderen wanneer jij gaat veranderen.

Je hoeft niet direct grote stappen te nemen.

Begin bij een kleine.

Wat is de allereerste (kleine) stap die je kunt nemen?

Tip 3 hoe leer je vertrouwen: Maak je dromen en verlangens levend

Wat is je droom?

Wat is je verlangen?

Hoe graag wil je het en ben je er iedere dag mee bezig?

Zo niet? Werk aan de winkel.

Jouw droom en jouw verlangens gaan leven wanneer jij deze levend houdt.

Schrijf je droom of verlangen op en sta hier iedere dag even bij stil.

Voel het verlangen zo hevig, dat je bijna niet anders meer kan dan deze te volgen.

Tip 4 hoe leer je vertrouwen: Werk aan je mindset

Hoe los je kind pijn op

Je mindset trainen kan al met kleine simpele stappen.

Bijvoorbeeld door negatieve gedachten uit je hoofd te bannen.

Let er maar eens op hoe vaak er gedurende de dag negativiteit langs komt.

Hoe praat je over jezelf?

Hoe praat je over anderen?

Wat zijn gespreksonderwerpen die je met vrienden hebt?

Kijk je het nieuws veel?

Natuurlijk is het goed om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld speelt, maar om eerlijk te zijn, brengt het nieuws mij vaak in een hele negatieve state.

Een state waardoor het gemakkelijker is om in angst te gaan leven.

En de vraag is, moet je écht op de hoogte blijven van wat er allemaal speelt?

Is dat waar?

Ik geloof dat wanneer er echt belangrijke dingen zijn, je dit wel hoort van anderen en dan kun je het altijd nog opzoeken.

Want waarom is het zo belangrijk om te weten wat er speelt, wanneer dat veelal negatief is en jij je er slechter door gaat voelen?

Tip 5 hoe leer je vertrouwen: Wees wat liever tegen jezelf

Let er maar eens op hoe vaak je gedurende de dag iets negatiefs over of tegen jezelf zegt.

Start er vanaf nu mee om in plaats hiervan iets positiefs tegen jezelf te zeggen.

Doe dat sowieso meer.

Start de dag positief en met liefde voor jezelf.

Een hele simpele en korte oefening is door direct wanneer je opstaat, je zelf écht in de spiegel aan te kijken (en met ‘écht’ bedoel ik dat je jezelf echt in de ogen aankijkt zodat je contact maakt met jezelf) en zeg iets positiefs, iets liefs tegen jezelf.

Ik hoop dat deze tips en dit artikel je inspireren om meer vanuit vertrouwen te leven.

Note: wanneer jij diepliggende angsten hebt die ontstaan zijn vanuit trauma’s kan het raadzaam zijn om een specialist in de schakelen. Mindset werkt altijd goed om positiever in het leven te staan, maar ik geloof erin dat bij dieper liggende problemen het belangrijk is om je verleden te verwerken. Meer informatie vind je hier.

Liefs,

Mary I

Wil je je ex loslaten? Bekijk dan hier (gratis) de Masterclass “Loslaten van je ex”!

Ben je klaar met de foute mannen in je leven? Koop dan hier het boek ‘geen foute mannen meer’ tijdelijk voor €4,99 i.p.v. 14,99. 

Over de schrijver
Mijn naam is Myra. Ik ben 41 jaar en ik woon samen met mijn dochter van 8 jaar in Amsterdam. Als Coach & Therapeut begeleid ik vrouwen met het bewezen krachtige en transformerende jaartraject "Van Liefdespijn naar Gelukkig zijn". Door traumaverwerking, innerlijk kindwerk, regressie-en hypnotherapie en systemisch werken ondersteun ik jou in het weer vinden van jezelf, waardoor je weer echt gelukkig gaat zijn met jezelf en hierdoor automatisch de juiste partner aan gaat trekken.
Reactie plaatsen