Hoe kies je voor jezelf

Hoe kies je voor jezelf?

Vind jij het soms ook lastig om écht voor jezelf te kiezen? En herken jij je codependentie, verlatingsangst en/of bindingsangst? In de onderstaande video en blog (wat jij fijner vindt :) leg ik je uit hoe dit komt en wat je hieraan kan doen!


Vaak sta je dan ik-zoals ik het omschijf- je plek af. Ik zie het zo: iedereen heeft z’n eigen cirkel. In je eigen cirkel heb je verbinding en contact met jezelf. Vanuit de verbinding en het contact met jezelf, kun je heel duidelijk voelen en ervaren wat jij wil, wat goed is voor jou en wat jouw grenzen zijn.

De ‘rand’ van jouw cirkel, kun je zien als jouw grens.

Binnen je grens, beweeg je als het ware in je eigen bubbel, waar jij je fijn voelt en vanuit hier de verbinding met een ander kan leggen. Wat er echter doorgaans gebeurt wanneer je codependentie en verlatingsangst hebt (en wat dus ook afgewisseld kan worden met bindingsangst) is dat je je eigen cirkel verlaat.

Ik leer je heel graag hoe je in je eigen cirkel blijft staan tijdens de training Van Liefdespijn naar Gelukkig zijn! 

Waarom verlaat je (vaak) je cirkel?

Er zijn diverse redenen voor, zoals bijvoorbeeld dat je in je jeugd niet voldoende liefde en/of aandacht hebt ontvangen.

En dan zeg ik er specifiek bij, die jij nodig hebt gehad, want het hoeft niet persee te betekenen dat jouw ouders je geen liefde en aandacht hebben gegeven, maar dat jij wel minder of iets anders hebt ontvangen, dan wat jouw behoeften waren.

Dit is een hele belangrijke. Je bent van nature ontzettend loyaal naar je ouders toe. En dat is niet zo gek, zij hebben je immers het leven geschonken, zonder hun zou je niet bestaan.


Je hoeft je ouders niets te verwijten. Zij hebben gedaan waar zijn op dat moment toe in staat waren, met de kennis die zij op dat moment hadden en ook met de bagage die zij met zich meedroegen. Zij hebben gehandeld uit liefde, maar nogmaals; dat wil niet zeggen dat jij daarmee ontvangen hebt wat jij nodig had.

Je mag dus met liefde naar je ouders kijken, maar ook jezelf de erkenning geven dat jij misschien iets anders nodig hebt gehad. Dit is liefde voor jezelf.

Wanneer je als het ware ontkent dat jij iets nodig hebt gehad, wat je niet hebt ontvangen, dan geef je jezelf niet de erkenning en de aandacht die jij verdient. Dan schuif je je eigen gevoelens eigenlijk weg als "het is niet belangrijk".

Wanneer ik dat dan terugkoppelen naar jouw cirkel, dan verlaat je dus eigenlijk jezelf. Want wat jij voelt, dat is niet belangrijk genoeg en dat laat je achter je liggen.Je laat dan je eigen behoeften en gevoelens achter je liggen -oftewel, je eigen cirkel ligt achter je- en je gaat in de cirkel van de ander staan om aan zijn/haar behoefte en gevoelens te voldoen.

Waarom doe je dit? 

Omdat je zo hoopt dat je daarmee krijgt waar je zo ontzettend naar verlangt: liefde. Jouw pijn kan ook aangeraakt zijn, omdat bepaalde emoties er vroeger niet mochten zijn. Wanneer jij als kind namelijk hebt ervaren dat een bepaalde emotie er niet mocht zijn, dan kan dat enorm afwijzend voor jou aan hebben gevoeld.

Afwijzing is voor een kind gelijkwaardig met het gevoel van doodsangst en die emotie kun je nog helemaal niet aan omdat je emotionele brein nog niet ontwikkeld is.

(Deze kan misschien nog niet helemaal goed te plaatsen zijn voor je, ik leg je er tijdens de gratis 4-daagse training alles over uit!)

Daarom is er op dat moment maar 1 oplossing, en dat is naar je hoofd schieten en het contact en verbinding met jezelf hiermee verliezen.

Wat is het gevolg wanneer je geen contact en verbinding meer met jezelf hebt?

Zelfliefde kun je niet ontwikkelen. Je kunt namelijk niet de ene emotie wel ontvangen, zoals liefde voor jezelf en negatieve emoties zoals pijn en verdriet niet voelen. Wanneer je je hart afsluit voor emoties die je op dat moment niet kan voelen, dan sluit je je hart dus ook af voor de liefde voor jezelf.

En dat brengt me weer terug naar je cirkel. Wanneer jij geen zelfliefde hebt ontwikkeld, dan stap je gemakkelijk uit je eigen cirkel. Omdat je de liefde voor jezelf niet voldoende voelt, maar wel een leegte in jezelf voelt; stap je uit je cirkel, om de liefde en aandacht van de ander te krijgen.

Hoe ga je meer voor jezelf  kiezen?

De eerste stap is bewustwording. Investeer in persoonlijke ontwikkeling, zodat je erachter kan komen waar het bij jou vandaan komt. Dit is ook belangrijk, omdat je hiermee jezelf ook de erkenning kan geven die jij verdient. Het verleden kun je niet meer terugdraaien, maar jij kan jezelf nog wel geven wat jij gemist hebt.

Dit is de tweede stap; jezelf de erkenning geven in datgene wat je gemist heb, niet hebt gekregen, niet hebt mogen voelen of wat het in jouw geval dan ook is. Vervolgens zijn het kleine stapjes die natuurlijk niet 1, 2, 3 gezet zijn. Je bent hier niet in 1 jaar en waarschijnlijk niet eens in 10 jaar gekomen; dus het kost ook tijd om jezelf te geven wat je al zo lang jezelf niet hebt gegeven.


Ik geef je 3 tips:

1. Kijk naar de goede dingen in jezelf. Want vaak ben je zo negatief tegen jezelf. Hou op om zo tegen jezelf te praten en verplicht jezelf om alleen nog maar de positieve dingen tegen jezelf te zeggen.

2. Ga de emoties van het gemis aan, in plaats van deze te willen laten vullen door een de aandacht van een ander. En nee, natuurlijk is het geen fijn gevoel en niet fijn om te voelen. Maar je gaat het pas los kunnen laten wanneer je emoties aan gaat kijken. Emoties vragen het om gehoord en gezien te worden, dus zie ze en hoor ze.

3. Vanuit hier ga je ervaren dat je weer emoties mag hebben. Alle emoties die er zijn. En pas wanneer je hier weer contact mee hebt gemaakt, kun je ook de verbinding met jezelf weer gaan maken en zelfliefde ontwikkelen. Want daarmee heb je als het ware de poort naar liefde geopend en kun je ook de liefde voor jezelf gaan voelen.

Wanneer je de liefde voor jezelf hebt, dan ga je jezelf alleen nog maar het goede gunnen. Dan sta je in jouw cirkel, in verbinding met jezelf en blijf je daar ook staan.

Je grenzen zijn duidelijk gesteld en omdat het als het ware zo fijn voelt in jouw cirkel, is het nog wel fijn om de liefde en de aandacht van de ander te krijgen, maar is het niet meer een voorwaarde om je goed te voelen.


Het is een aanvulling, geen invulling meer. Het is een proces waar je niet zomaar bent, maar wel je zeker wel kan komen! Van 5 t/m 8 juli leg ik je er alles over uit tijdens de 4-daagse gratis training van Liefdespijn naar Gelukkig zijn.

Iedere avond geef ik je via een live online *gratis* training veel meer uitleg over het het komt dat je steeds in dezelfde relatiepatronen terecht komt, hoe je codependentie, bindingsangst en verlatingsangst doorbreekt, hoe je de verbinding en het contact met jezelf weer gaat vinden en natuurlijk hoe je langdurig resultaat gaat krijgen waardoor je wel een gezonde, volwassen, gelijkwaardige en natuurlijk liefdevolle relatie gaat krijgen.

Tot dan!

Liefs Myra

PS; heb je je nog niet ingeschreven? Dat kun je hier gratis doen! 

Renee
Door

Renee

op 24 Jun 2021

hoi mary, op welke tijdstippen geef je deze training van 5 t/m 8 juli?

Myra de Wildt
Door

Myra de Wildt

op 24 Jun 2021

Hey Renee, Om 20;00 uur geef ik de training live. Wanneer je er niet live bij kan zijn, dan kun je de training ook terugkijken. Dat kan dan t/m zaterdag die week. Als je nog andere vragen hebt, horen we het graag! Groet, MAry I

Reactie plaatsen