tips tijdens en tegen liefdesverdriet

Wat kan ik doen tegen liefdesverdriet

Wat kan ik doen tegen liefdesverdriet

Je hebt vast wel eens ervaren hoe vervelend liefdesverdriet kan zijn. Iedereen maakt het helaas wel eens mee in zijn of haar leven. Wanneer je afscheid moet nemen van een persoon waar je van houdt of wellicht nog verliefd op bent, kun je zowel fysieke als mentale liefdesverdriet klachten ondervinden. In erge gevallen kun je er zelfs last van hoofdpijn, spierpijn en/of liefdespijn van krijgen.

Liefdesverdriet kan voor veel pijn en problemen zorgen. Wil jij weten wat jij kunt doen tegen liefdesverdriet? In dit artikel geef ik een aantal tips. Je kunt het hieronder lezen.

Waar komt liefdesverdriet eigenlijk vandaan?
Je wordt verliefd en door de tijd heen maak je samen veel herinneringen. Op het moment dat dit
liefdesverhaal een einde heeft gekregen, voel je overal pijn in je lichaam en geest. Waar komt deze pijn vandaan? De liefdespijn die je elke dag mee draagt en voelt komt helemaal uit jezelf.
Het gemis van de persoon waar je zo van houdt zorgt voor verdriet en pijn.

Je lichaam en geest zijn bezig om dit verlies te verwerken. Dit is een proces die bij iedereen anders verloopt. Hierdoor kun jij je eenzaam voelen en het gevoel hebben dat niemand jouw pijn begrijpt. Je ex verwerkt deze pijn ook weer op zijn eigen manier. Liefdesverdriet is dus erg persoonlijk. Het is belangrijk om dit in gedachte te houden.

Symptomen van liefdesverdriet
Op het moment dat je relatie stuk loopt, kan dit jouw hele leven veranderen. Daarnaast ga je ook
veel dagelijkse dingen missen zoals samen slapen, ontbijten en uitgaan. Om jouw liefdesverdriet te
verwerken, is het belangrijk om jouw leven weer op te pakken.

Wat kan ik doen tegen liefdesverdriet? Hieronder geef ik een lijst met symptomen bij liefdesverdriet:
  • Je hebt last van chronische vermoeidheid
  • Geen honger
  • Je voelt je verkouden of ziek
  • Je concentratie niveau ligt laag
  • Last van vergeetachtigheid
  • Stemmingswisselingen
  • Je bent onzeker of denkt slecht over jezelf
Het verwerken van liefdesverdriet, hoe doe je dat?
Ben jij klaar met jouw liefdesverdriet? En wil je gaan beginnen met het verwerken van het verlies van
jouw partner? Dan is het belangrijk dat je eerlijk naar jezelf gaat kijken. Waar is het mis gegaan?
Waarom zijn jullie uit elkaar gegaan? Dit is een moeilijk proces, maar het zal jou uiteindelijk echt
gaan helpen. Wanneer jij weet waar het fout is gegaan, kun jij beginnen met het verwerken en
loslaten van je ex. Het bouwen aan jouw toekomst kan vanaf dan écht beginnen.

7 tips tijdens en tegen liefdesverdriet

1. Praat over je liefdesverdriet.
Afscheid nemen van je ex is voor velen een zware periode. Het kost tijd om dit te verwerken. Om het
proces sneller te laten gaan is het verstandig om te praten over jouw pijn. Het is hierbij belangrijk dat
je je gevoel laat spreken en daar hoort soms ook een traantje bij. Je zult merken dat je hierdoor
sneller jouw pijn kunt verwerken.

2. Accepteer dat het niet meer goed komt.
Als je verliefd bent wil je niet geloven dat het boek dicht wordt gedaan en het liefdesverhaal is
afgelopen. Je hoopt wanneer jouw ex je een berichtje stuurt of nog een keer langs komt om spullen
op te halen, dat het nog goed komt. Het is belangrijk om deze hoop weg te nemen en te accepteren
dat het over is. Het kan ook helpen om hem het duidelijk tegen je te laten zeggen dat het klaar is. Dit
doet pijn, maar hierdoor kan je het verlies sneller verwerken.

3. Laat de herinneringen los.
Wanneer je hart gebroken is denk je aan de mooie herinneringen die je samen hebt beleefd.
Voorkom dat je oude herinneringen gaat opzoeken. Dus ga niet kijken naar oude foto’s of ga niet
expres langs zijn huis fietsen om te kijken of hij thuis is. Zorg ook dat je niet zijn social media zoals
Facebook of Instagram blijft stalken. Hierdoor zal het verwerkingsproces sneller gaan.

4. Blijf gezond leven!
Ook al ben je nog zo misselijk van de liefdespijn, probeer gezond te blijven eten. Hierdoor voorkom je
dat jij je alleen nog maar slechter gaat voelen. Zorg dat je genoeg slaapt! Avonden wakker liggen gaat het probleem niet oplossen. Naast slapen is sporten ook erg belangrijk. De negatieve energie komt tijdens het sporten even op de tweede plek. Ook maken je hersenen endorfine aan, dit zorgt ervoor dat jij je beter gaat voelen. Daarnaast kan je door goed te sporten makkelijker in slaap vallen.

5. Verbreek (wanneer nodig) het contact met jouw ex
Wanneer je last hebt van liefdesverdriet, is het verstandig om zoveel mogelijk het contact met je
ex te verbreken. Dit kun je doen om het afkicken op je ex makkelijker te maken. Als je contact
blijft houden met je ex duurt het proces van verwerken namelijk alleen maar langer. Het is
daarom verstandig om met elkaar af te spreken dat je bijvoorbeeld een maand geen contact
hebt. Heb je na die tijd nog steeds gevoelens voor je ex, verleng dan de periode van geen
contact.

Wanneer je kinderen hebt en nog met je ex te maken hebt, is het lastig om helemaal geen contact te hebben. Je zou wel af kunnen spreken om voor een bepaalde periode echt alleen maar om de kinderen contact met elkaar te hebben en elkaar voorlopig even niet te zien. Na de periode van verwerking, kun je elkaar hopelijk weer vinden in het co-ouderschap.

Heb je hulp nodig om over je liefdesverdriet te komen?
Lukt het jou niet om over je liefdesverdriet heen te komen en wil jij hier hulp bij? Dan help ik jou
graag. Ik heb een Masterclass ontwikkeld, die je helpt om je ex los te laten.

In de Masterclass Loslaten van je ex leer je:
- Waarom loslaten zo moeilijk is, en je krijgt het antwoord waarom loslaten je tot nu toe niet lukt, zodat je milder naar jezelf gaat zijn
- Ik vertel je hét geheim, waardoor je jezelf weer rust gaat geven
- Ontdek welke methodes werken om je ex succesvol én met liefde naar jezelf toe los te laten
-Leer de magische formule waar mee je je weer geliefd en waardig voelt
- Hoe het kan dat je vaak in dezelfde situatie terecht komt en hoe je dit voorkomt

>> Klik hier om gratis de Masterclass Loslaten van je ex te volgen >>>