Tips tegen bindingsangst

Tips tegen bindingsangst


Wanneer je last hebt van bindingsangst, heb je moeite om jouw partner te vertrouwen. Daarnaast kun je last krijgen van een benauwd gevoel wanneer hij te dichtbij komt. Heb jij last van bindingsangst én ben jij op zoek naar tips die dit tegengaan? Lees dan dit artikel. In mijn artikel geef ik de belangrijkste tips tegen bindingsangst.  

Hoe kom ik van mijn bindingsangst af?

Om van je bindingangst af te kunnen komen, is het van belang dat je allereerst herkent dat je hieraan lijdt. Wees dus bewust van wat je voelt en hoe jij je gedraagt in relaties. Accepteer jouw angst om je aan iemand te moeten hechten en laat je gevoelens toe. Zo erken je jouw bindingangst en kun je bepaalde patronen gaan leren herkennen.

Bindingsangst

Let hierbij ook goed op de momenten die jouw bindingsangst activeren. Waardoor wordt jouw bindingsangst geactiveerd? Dit kunnen zowel door acties als woorden komen. Zodra je weet wat jouw bindingsangst activeert, kun je hier bewust mee omgaan.

Benieuwd naar meer informatie over bindingsangst? In mijn artikel ‘wat is bindingsangst’ kun je hier nog veel meer over lezen.

Tips tegen bindingsangst:

Praat over jouw bindingsangst

Door over jouw bindingsangst te praten wanneer je hier last van hebt, kun je jezelf ruimte geven. Jouw partner weet dan wat jouw gevoel is en kan jou hier de ruimte in geven. Praten over je gevoelens lucht voor veel mensen op.

Loop niet weg voor jouw bindingsangst

Stop met het ontwijken van situaties waarin jij jouw bindingsangst voelt opkomen. Wanneer jij telkens blijft weglopen voor jouw angst, zal deze alleen maar erger worden. Probeer telkens wanneer jij jouw bindingsangst voelt opkomen, hier minder aan toe te geven. Doe dit vooral op jouw eigen tempo.

Contact maken met je gevoel

Leer jouw patronen kennen en neem zelf weer de regie over jouw leven in handen

Wanneer jij jouw bindingsangst tegen wilt gaan. Is het belangrijk om bewust te worden van je patronen en de oorzaak van jouw angst. Zodra jij je hiervan bewust bent, kun je jouw bindingsangst herkennen wanneer je er last van hebt. Het is belangrijk om dan de keuze te maken niet mee te gaan met jouw angst. Jij bepaald weer over jouw eigen leven en trekt je niets aan van de angst.

Om te kunnen binden, moet je eerst leren loslaten

Om van je bindingsangst af te komen, is het uiteraard belangrijk om te kunnen binden aan een persoon. Dus om jouw huidige partner ook écht toe te laten in jouw leven. Maar voor jij je kunt gaan binden, is het eerst noodzakelijk om te leren loslaten. Wat moet je dan loslaten? Wanneer je in jouw vorige relatie vervelende dingen hebt meegemaakt, is het verstandig om jouw ex los te laten. Hoe moeilijk dat ook is.

Benieuwd naar hoe jij jouw ex kunt loslaten? In het artikel ‘loslaten, hoe doe je dat’ ga ik hier dieper op in.


Bedenk waar jouw bindingsangst vandaan komt

Ga terug naar de kern van jouw angst. Waar komt jouw bindingsangst vandaan? Ben je vroeger bijvoorbeeld door een van je ouders 'verstikt' door de aandacht of liefde? Dan kan dit van invloed zijn geweest op jouw vermogen om je te binden aan een persoon. Heb jij jouw in het verleden nooit helemaal kunnen binden aan een persoon en misschien zelfs niet aan je eigen ouders? Dan is het goed om dit in te zien. Vanaf dat punt kun je gaan werken aan een leven zonder bindingsangst.

Heb je hulp nodig om van je bindingsangst af te komen?

Lukt het jou niet om over je bindingsangst heen te komen en wil jij hier hulp bij?

-->> Schrijf je gratis in voor de Masterclass "Van Liefdespijn naar Gelukkig zijn <<--

Reactie plaatsen